ABD’nin doğusunda ve güneyinde bulunan limanlarda çalışan işçiler tarihi bir greve imza attı.
47 yıl sonra işçiler ilk kez greve giderek, ücret artışı ve liman otomasyon projeleri konularında yaşanan anlaşmazlıklara dikkat çekti.
ANLAŞMAYA VARILAMADI
Ülkenin doğu yakasındaki limanlarda çalışan yaklaşık 45 bin işçiyi temsil eden Uluslararası Liman İşçileri Sendikası (ILA) ile işverenleri temsil eden Birleşik Devletler Denizcilik İttifakı (USMX) arasındaki yeni sözleşme müzakerelerinde anlaşmaya varılamadı.
Ayrıca, işçiler, 6 yıllık sözleşme döneminde yüzde 77 ücret artışı talep ederken, ABD Başkanı Joe Biden yönetimi yetkililerinin anlaşmazlığı çözmeleri için baskı yaptığı işverenler ise bu oranı yüzde 50’de tuttu.
Sendika üyesi işçiler, ücret artışı ve liman otomasyon projeleri konularında yaşanan anlaşmazlık sebebiyle salı günü itibarıyla iş bırakarak tarihi greve imza attı.
SEVKİYATLARDA AKSAMAYA SEBEP OLUYOR
Sendikanın 1977’den bu yana ilk kez başlattığı grev nedeniyle doğu yakasındaki limanlarda ticaret neredeyse durma noktasına gelirken, Maine’den Texas’a onlarca eyalette 36 limanı etkileyen grev, gıdadan otomobile birçok alandaki sevkiyatlarda da aksamaya sebep oluyor.
Bu kapsamda, grevden etkilenen limanlarda ABD’nin konteyner hacminin yüzde 57’sinin elleçlendiği bildirildi.
3,8 MİLYAR DOLAR ZARAR VEREBİLİR
The Conference Board’un analizine göre, liman işçilerinin grevinin ekonomiye günde 540 milyon dolara mal olabileceği düşünülüyor.
Ciddi ekonomik sonuçlara yol açabileceğinden endişe duyulan grevin, sadece bir hafta sürmesinin ABD ekonomisine 3,8 milyar dolar zarar verebileceği belirtiliyor.
Konuya ilişkin JPMorgan’ın analizinde ise grevin ABD ekonomisine maliyetinin günlük 3,8 milyar dolar ile 4,5 milyar dolar arasında olabileceği tahmin ediliyor.
FİYATLARIN ARTMASINDAN ENDİŞE DUYULUYOR
Liman işçilerinin grevinin, tüketicilerin ve işletmelerin enflasyon konusunda rahatlamaya başladığı bir dönemde ABD ticaretini felce uğratması ve fiyatları artırmasından endişe duyulurken ekonomistler, grevin maliyetinin, ne kadar uzun sürerse o kadar artacağı uyarısında bulundu.
Öte yandan, kısa süreli bir grevin bile tedarik zincirinde haftalarca aksamalara neden olabileceği bildirildi.
PAREKENDECİLER RİSK ALTINDA
Limanlardaki grev, ABD’de perakende satışların arttığı ve “tatil sezonu” olarak adlandırılan kasım ile aralık aylarını kapsayan döneme girerken özellikle perakendecileri endişelendiriyor.
JOE BİDEN VE BEYAZ SARAY’DAN AÇIKLAMA
Konuya ilişkin Beyaz Saray’dan yapılan açıklamada grevin olası tedarik zinciri etkilerinin yakından izlendiği ve gerekirse olası etkileri ele almanın yollarının değerlendirildiği bildirilerek, açıklamada, tüketiciler üzerindeki etkinin şu anda sınırlı olmasının beklendiği aktarıldı.
ABD Başkanı Biden ise yaptığı açıklamada, kolektif pazarlığın işçilerin hak ettikleri ücret ve yan hakları almalarının en iyi yolu olduğunun altını çizdi.
Biden, yabancı sermayeli taşıyıcılardan oluşan grubu temsil eden USMX’i masaya oturmaya ve sendika çalışanlarına adil bir teklif sunma çağrısında bulundu.
‘HER TÜRLÜ YETKİYİ’ KULLANMA ÇAĞRISI
Biden, okyanus taşıyıcılarının salgından bu yana rekor karlar elde ettiğini ve bazı durumlarda karlarının salgından önceki karlarına kıyasla yüzde 800’ün üzerinde arttığına dikkat çekerek, “Limanları açık tutmak için pandemi sırasında kendilerini riske atan işçilerin de ücretlerinde anlamlı bir artış görmesi adildir.” dedi.
ABD yönetiminin grevdeki liman işçilerini işlerine geri döndürmek için yasal olarak müdahale edebileceği ancak Biden yönetiminin sendikalara verdiği destek nedeniyle buna yanaşmayacağı belirtilirken, ABD Ulusal Perakende Federasyonu (NRF) ise yaptığı açıklamada, limanlardaki grevi sonlandırmak için yönetime “her türlü yetkiyi” kullanma çağrısı yaptı.
“BİR AYA KADAR SÜREBİLİR”
Greve ilişkin Oxford Economics Ekonomisti Grace Zwemmer, şu ifadelerde bulundu:
Grev, batı yakası limanlarındaki yoğunluğu artırarak ve sevkiyatlarda birikmelere neden olarak ABD tedarik zincirlerini etkileyecek, bu birikmelerin işlenmesi, grevin süresine bağlı olarak bir aya kadar sürebilir.
Devamında ise Zwemmer, “Şu an için grevin çekirdek mal fiyatlarında artışa yol açmasını beklemiyoruz ancak üreticiler için sevkiyatlarda büyük gecikmelere neden olursa enflasyona yönelik yukarı yönlü riski artırır.” sözlerini sarf etti.